Tuesday 24 January 2012

Pregnant

Jeng...jeng...jeng....Apa tu? Alhamdulillah the best wedding gift from Allah s.w.t...Pregnancy test +ve..
Aku n hubby gembira sgt, sebulan selepas kahwin, aku pregnant..Walaupun masa tu happy, dlm hati rase takut gak sebab dulu masa Along aku pregnant, dia dpt bad morning sickness...kesian dia..Tapi syukur sepanjang aku mengandung, takde benda² pelik yg jadi kat aku. Semua ok cuma aku suke sangat makannnnn...Adoiii...


1st trimester of pregnancy - masih slim kan?

Syukur alhamdulillah...ceria je aku dgn anak sedara hubby masa wedding Dillah(adik Hubby)

Walaupun pregnant, sempat lagi pegi berkelah dgn kawan²...tapi takleh mandi, so makan..makan.. makan.. je lah kejenya

Masa ni dah 5 month of pregnancy - bercuti dengan family kat Cameron Highland (papa, syazreel, me, mama n syariz)

Ye..tengah buat ape tu? Masa mengandung pun sempat lagi mengenakan Azuin (her birthday!!) Cian kete bezday gurl, harap baby tak nakal cam ibunye (PEACE)

Aha...itulah dia, ibu mengandung getting bigger day by day...disebabkan takde morning sickness, aku asik makan aje..paling worst, makanan yg aku tak suke makan pun aku dah suka makan (such as, kacang, tempe, cheese - sume ni makanan yg aku tak suka) camna tu? Tapi aku pun hairan, knape hubby aku pun getting bigger? Hehehe

Errkk aku ke tu? dah nak 7 bulan rase nya time ni.Favourite activity last year mesti lah birthday celebration!!  Masa ni bezday Lisa dan Izz (from Left: Me, Ayu, Wani, Lisa, Aireen, Izz dan Nurul)


9 Month...This picture was taken during Hari Raya 2011, sempat beraya (yahhooo...dapat makan rendang dan lemang) - pastu aku pun bersalin =)
Hmm, aku nak share sket tips² utk ibu-ibu mengandung, this is based on my experience lah. Waktu mengandung, bykkan makan benda berkhasiat dan kurangkan pengambilan gula. Jangan banyak makan sgt cam aku sebab di akhir² pregnant, sure masalah akan dtg. Mcm aku, bila dah 7 bulan, time ujian air gula, kadar gula dlm badan aku tinggi (diabetic) so tak bagus utk ibu dan baby, nnt baby akan besar dan ibu terpaksa bersalin awal (force bersalin) atau bersalin melalui pembedahan dan diabetic akan kekal pulak lps bersalin, so aku kena turun kan balik kadar gula tu. Tabiat buruk aku yg suka makan coklat/ice cream before tido tu, aku da tak buat (hehe). Alhamdulillah tahap gula normal balik. Nak cepat turun kadar gula, makan roti wholemeal. Yang bungkusan kaler hijau. Tinggi kandungan gandum/serat tu..

Lagi satu, doktor cakap aku kena anemia jugak(penyakit tak cukup darah merah) actually, ramai ibu mengandung yg kena anemia ni, sebab kita kan bagi zat besi kita kat baby gak kan, so dah kurang tu kena lah tambah zat besi. Boleh amik vitamin atau makan makanan yg kaya dgn zat besi, mcm bayam, kerang dan tips nurse kasi kat aku, kalau makan ape² makanan, minum air limau sbb limau dapat membantu menyerap zat besi dgn lebih cepat.. (selamat mencuba)

Lagi..
1) Minum Susu (aku minum Susu Friso - rasa sedap sket berbanding yg lain kot sebab aku tak ske susu yg tawar, kalau yg berperisa cam susu kotak dutch lady tu gemar sgt!! Tu pun boleh kalau tak lalu yg susu tepung tu)
2) Kacang pistachio(kacang cerdik)
3) Kismis dan Kurma
4) Buah-buahan seperti Apple, Orange

Ok, dats all 4 today..When I have time, i'll write another tips for those who wants to get pregnant but still cannot, after a few years trying..Maybe it will works..who knows? See u soon..

1 comment:

  1. mekaseh ats info2 itu..xsbr nk tips utk get pregnnt tu plak..cepat2!;)

    ReplyDelete