Wednesday, 17 April 2013

Amirul & Haizrene's Wedding

 
Amirul dah balik dari honeymoon(Italy ye) tapi baru nak upload gambar wedding dorg, huhu. Neway hope this post will satisfied everyone who were always stop by to read my blog, yey. Thank u guys.

Dalam banyak2 my frens punye wedding, Amirul's wedding adalah paling grand setakat ini. Macam artis gitu, sampai sume org macam nak beli baju baru utk pegi their reception, haha including me =P. Tapi masa ni my hubby tak dapat ikut sebab dia ada company trip ke Phuket, wah untunglaaa.... g obersea, phuket lagi!

Ape2pun, memang best lah dapat invitation. Jom layan gambar.

Dewan PICC

Majlis lum start, so berposing la dulu, tunggu pengantin yang datang naik ferrari, ala, takde gambar

~with Bruno, lps abis makan, bruno trus balik sebab ada exam esoknye, tak sempat bergambar ngn pengantin


Menu of the day

Nom Nom Nom selamat menjamu selera

Cute Dessert

Tadaa...ni pelamin dorg...ada pearl besar lagi....

Izz dengan baju baru jahitan sendiri ye...*kagum*

with opismate, oh ye, saye suka make-up Azuin, u look gorgeous dear

Posing beramai-ramai adalah acara wajib


with bride n groom ~selamat pengantin baru~
Gift from Amirul & Haizrene ~TQ
The sweet couple, ni gambar taken from Azuin's iphone5, clear sket dari my samsung sob sob sob

Terima kasih Amirul for the souvenir from Italy. Mesti best kan honeymoon kat sana, antara tempat paling romantic didunia, en.hubby, bile kite nak pegi? Nak jugak VENICE! uuuuaaaaa nak honeymoon (gedik kan), ok bye u olls.

Wednesday, 10 April 2013

Atuk...

Semalam genap sebulan arwah atuk meninggalkan kami sekeluarga...sedih masih terasa.. Remember last entry pasal nina's wedding? Actually hari yang sama masa wedding dorang, atuk meninggalkan kami, anak,cucu dan cicit beliau. Sebab tu kalau perasan, takde pun gambar kiteorg pakai baju polkadot n baju kotak2 beramai-ramai masa nina sanding aritu sebab kebanyakkan dari kiteorg sume dah gerak ke hospital sebab keadaan atuk dah tenat, tapi syukurlah sebaik je majlis abis, lebih kurang pukul 6 ptg atuk menghembuskan nafasnya yg terakhir dihadapan hampir kesemua anak-anak, cucu-cucu dan cicit-cicit atuk...innalillah.... Kami redha dgn pemergian atuk, mungkin ini yg terbaik utk atuk sebab dah lama menderita sakit. Semoga Allah mengampunkan Atuk dan digolongkan bersama-sama org yang beriman. Semoga dgn izin Allah kite dpt berjupe lagi di alam yang lain..


Rinduuuu kat celoteh Atuk kesayanganku. Kehilangan org tersayang utk kali kedua selepas mak mertua tahun yg sama adalah sesuatu yang sgt sgt memilukan saye... =(     al-fatihah

Solat Jenazah utk Atuk - tak tertahan airmata semua yg ada masa ni

Selamat tinggal atuk

Selama hayat Atuk almost 90 years, I missed his kindness to all his cucu & cicit, he likes to chit chatting with us and always make us laughed =). I still remember his face especially when he smile and keep telling us funnies story, memang arwah seorang yg kelakar..

Comel kan Atuk? Atuk bersama anak bongsu nye, (Cu - my aunty)
Until atuk kena serangan strok berbelas tahun yg lepas, he was unfit and cannot walk like normal but he still happy as always especially cucu-cicit dtg melawat and borak-borak. Now Atuk da takde, I miss him so much. I know Opah missed him more than us but hopefully opah kuat dan tabah to face all this.

Raya 2008, masa ni along 1st time raya di terengganu rumah mak mertua, so takde gambar dia n hubby..neway tahun ni kami beraya tanpa atuk disisi =(

Al-Fatihah.

Monday, 1 April 2013

Nina & Faisal's Wedding


I can say how they met each other and fall in love is very unique and thats what we call JODOH. This is truly unique relationship as they both are connected to our family. I didnt said that they married cousins to cousins but Nina is my cousin and she married to Faisal, my brother in law's brother. Hehe, what a small world. So the best part is my sister and Nina share the same mother in law! And my mama and my aunty(my mama's sister) also share the same BESAN. Ok before we get confuse about this, lets enjoy a few picture taken from the reception. 



Oh, this is not Nina & Faisal as the groom & bride, this picture taken 4 years ago, where both Nina & Faisal were the pengapits for my sister & a.faiz(my brother in law), at this time they both didnt know each other, but as far as I know, Faisal already fall in luv with Nina =) Love at 1st sight la ni...~just a lil info how they met. ahaks


Sehari sebelum majlis (Friday nite), my aunty had a wish to do a Khatam Quran for all her sons and daughters together before the wedding reception. Termakbul juga hasrat dia untuk tgk anak-anak berkhatam al-quran. Yang paling tengah is Nina, the bride
Kiteorg smp lmbt sket kat surau ni, nasib baek majlis belum start, knape dgn kiteorg pkai polkadot ni? hehe, dari tadi duk mentioned unique couple, skrg nak mentioned jugak dorg nye tema for the reception is polkadot for gurls and baju petak2 atau kotak2 for guys, unik kan? So, we choose bright n colourful polkadot..hehe



Nina looks a bit nervous, but still can put a sweet smile on her face.


Oh ye, dorang sebelum ni tak penah bertunang sebab jarak ganu & perak agak jauh jadi masa merisik dulu consider bertunang secara tak rasmi, so before the Akad Nikah ceremony begins, they had a small engagement where the bakal mak mertua menyarungkan cincin pertunangan, wlupun hanya untuk setengah jam before menjadi isteri pula. hehe, tahniah


Setelah mendengar muqadimah dari Tok Kadi yg agak panjang, akhirnya Faisal & Nina diijabkabulkan ~alhamdulillah

Hantaran dari Nina to Faisal ~tema merah itam putih

Hantaran sepenuhnya gubahan dari my sis.. Gud job sis!

Hantaran dari Faisal to Nina


Pelamin


Bilik pengantin


Orked dan abah, susah nak amik gmb orked pandang camera skrg


My sis's family ~comel nye Thaqif
 
Ni 1st time tgk kenduri yang menghidangkan Nasi Ayam sebagai main menu utk tetamu, sangat sedap ok!



Juga disediakan pelbagai lagi menu tambahan berkonsepkan gerai-gerai di sekeliling khemah, ada booth ROJAK BUAH, LAKSA, BUBUR dan CENDOL. Tapi sayangnye tak sempat nak rasa laksa dan bubur, yang lain da selamat dalam perut, neway I love the concept, looks simple but attractive, so the guest have variety of food they can choose. 


This small corner beside VVIP's table is a dessert booth for the pengantin and VVIP guest from Terengganu special made by my aunty (yang tengah bizi menyediakan juadah beliau yang super sedap!) i can tell u dat cos curi2 rase her homemade pudding.. memang Maksu pandai masak..




Nina tengah bersiap untuk bersanding, her wedding dress is RED and black theme.


"Kompang dipalu...pengantin baru...lalala", sambil menyanyi2 sambil menaip..hehehe




Ceria je tgk Nina & Faisal, Tahniah & Selamat Pengantin Baru =)




Antara acara yang ada petang tu acara pengantin menabur gula-gula untuk budak-budak, tapi nampak dlm gambarr ni, mak budak pun join, hehe, Orked tak dapat join sbb terlalu kecil, klu join kompem jadi lauk sardin sebab budak-budak dan mak budak excited berebut utk kutip gula-gula, yang best nye, si Thaqif boleh berdiri tegak diam je kat tengah-tengah org ramai tu, akhirnye aunty2 thaqif yang tlg kutip n masukkan gula2 dlm poket dia, klakar la thaqif ni


Neway majlis berjalan dengan cuaca yang cerah dan meriah. Kepada Nina & Faisal, kalau berjalan-jalan di area Shah Alam, jangan lupa singgah di teratak kami di Desa Alam ye. Hope u guys loved our present yg tak seberapa tu dan cup cake hantaran tu. Selamat Pengantin Baru
 

Wednesday, 6 March 2013

Jemari

Jeng..jeng...jeng...tajuk agak jiwang kan? Hehe, sebenarnye tu nama restoran yang baru² ni aza n hubby berkunjung. Actually hari tu memasing bizi sangat, sampai terpaksa minte tolong mama amik Orked kat nursery, tapi tu semestinya berita baek utk mama n papa sebab dapat main² ngn Orked, the only cucu gurl dorang (setakat inilah ~ehehe). Tetiba dah almost senja time tu, mama call cakap tak payah amik orked kat umah dorg aritu, suruh kiteorg amik esok² je sebab dorang nak tdo dgn orked, hurm...oklah..terus cakap ngn hubby, jom g candle lite dinner...alang² dah berdua je nih..hehe...Cari punye cari restoran, akhirnye ternampak satu restoran yg nmp macam best. Kiteorg tak googling pun pasal restoran ni, trus je walk-in, and order. Restoran ni cozy je, takde la candle lite pun, tapi best je layan suasana n yg penting dapat spend time ngn hubby berdua-duaan..(tapi tercari² gak orked, sbb kalu dia ada, dia mesti tak sabar² nak makan n kompem kena melayan kerenah dia kat meja makan yg mmg sukar dikawal, rinduuuu) neway, sempat snap a few pics kat restoran JEMARI

Restoran Jemari, Seksyen 7, dekat² area JAKEL, GULATIS sume tu, kat sni byk restoran, kena round² sket nak cari restoran ni

Sebenarnye nak amik gambar deco² kat restoran ni, tapi macam segan pulak, so mintak hubby amik gambar aza tengah posing, tapi u olls layankan background dia je lah ek, ingored model dlm gambar ni hahaha


Sambil² menunggu makanan sampai, bergediks la dulu hehe

Yey, air dah sampai, hubby order air Sirap bandung selasih dan aza order limau kasturi asam boi, sedap!

Bagus jugak restoran ni, takde la menunggu lama sangat, dah sampai pun makanan, Nasi Putih with Tomyam Ayam utk hubby dan kuetiaw goreng basah for me, Siyes Tomyam dia memang sedap okehh, kuetiaw pun sedap, aza memang suke kuetiaw yang halus² tu, sekali mmg dorg nye kuetiaw yg halus², mmg sedap cuma agak pedas, so tgklah byk kan portion kuetiaw tu, tak dapat nak abiskan ~boleh tahan makanan kat sini, recommended
Tak ingat total bil berapa, tapi mebi next time boleh cuba menu lain plak. Seingat aza, kuetiaw grg RM6.50, tomyam ayam RM8.50, Hurm oklah tu average je harga dia, kat sini ada jugak set utk family n ala carte yg lain. Yang penting objektif untuk romantika dinner bersama suami tercapai...hehe

Monday, 18 February 2013

Bread Caramel Pudding with peaches

When doing nothing, I always wanted to try a new recipe. I luv to bake but my problem is I dun have oven and mixer, so wat to do? Searching punya searching, I found one recipe on how to make a pudding, just using a steamer!yes, this is wat I need...Tq to along for a useful cook book with lots of recipe in it as for my bezday present last year, tau ler nak suh org memasak selalu lah tu...

Memandangkan most of the ingredients needed for this pudding are in the house, senang lah nak memasak, cuma pegi beli roti dan buah peach dalam tin. What u need is:

Ingredient A
10 pieces/slices of bread
1/2 cup of caster sugar
2 spoon of custard powder
1 tea spoon vanilla essence
1 tin evaporated milk
1 tin of peaches (ambil air nya sahaja)
2 eggs

Ingredient B (caramel)
1/2 cup sugar
1/2 cup water

Cara² buat caramel:
Masakkan gula didalam periuk sampai cair (tanpa air), bile dah betul² cair, masukkan air dan kacau sehingga cair sepenuhnya, tips: guna air panas supaya cepat cair dan api perlahan je la, nanti hangus sangat jadi pahit pulak. Dah siap, terus tuang dalam loyang dan ketepikan

Cara² buat adunan bahan A:
Campurkan semua bahan A termasuk roti yang telah dikoyak²kan. Kacau sehingga sebati dan rata. Tuangkan dalam loyang yang ada caramel tadi, dan kukus dalam 30-40minit.

Bila dah siap masak, tunggu sehingga sejuk baru terbalikkan diatas mangkuk/pinggan yang cantik². Buah peach yang ada dipotong² dan disusun atas pudding..Yey dah boleh makan...



1st time try semalam, I can say it was a yummylicious trial..so happy when hubby said it was delicious and he ate 3 slices at a time, wow..I take dat as a compliment. Tq sayang, lepas ni boleh cuba lagi.. I make two loyang, one was for my hubby and another loyang was for my officemate, am so happy cos they also like it! Siap ada request tambah strawberry pulak..hehe..Untuk yg minte recipe tu, hope this entry satisfied u gurls!! =)

Monday, 4 February 2013

Dalam Kenangan...

Kami sekeluarga dikejutkan dengan berita mak muntah² & cirit birit pada 29 Januari 2013. Pada keesokkan harinye, Dillah call bgtau keadaan mak dah makin teruk dan tak bermaya, so lepas je keje, aza dan hubby cepat² balik umah packing beg dan lepas solat magrib kami bertolak ke hospital Jasin. On the way tu Dillah ada jugak call bertanye kan kiteorg dah dekat mana sbb dokter bgtau suruh kumpulkan adik beradik sbb keadaan mak dah tenat. Bile sampai je kat Ayer Keroh, handfon my hubby ringing lagi, masa tu hubby macam taknak angkat fon sbb takut sumting bad happen, tapi dia angkat juge, tibe² aza dengar hubby menangis sambil ucap innalillah...Kiteorg tak sempat sampai, mak dah pun diambil ilahi.. Al-fatihah..

Sayu dan sedih menyelubungi family arwah. Tepat kul 9.40pm 30 Januari 2013, mak mertuaku, FATIMAH BINTI MANIS, telah meninggalkan dunia buat selama-lamanya dan dikebumikan pada keesokkan pagi around 11am. Walaupun kami sedih sangat, tapi bersyukur kerana pemergian arwah senang dan tak sakit lama, memang mak pernah berhajat utk meninggal sebegitu supaya tidak menyusahkan anak²nye jika dia terlantar sakit. Alhamdulillah juga sebab beberapa hari sebelum mak meninggal, aza, hubby, Orked, Dillah & Rosli serta Abg Joi sekeluarga sempat spend time dengan mak, selalu nye memang tiap hujung bulan, hubby akan mengajak blk ke kampung utk spend time dengan mak, kebetulan, dah lama kiteorg tak blk sbb hubby ada exam. Tapi tak sangka, itulah kali terakhir kiteorg dapat spend time dgn mak.

Menurut kata doktor, kandungan acid terlalu banyak didalam badan mak sehingga buah pinggang mak tak dapat nak process acid ni lagi, punca kematian arwah. Kami sekeluarga agak terkejut dgn berita kematian mak sebab sebelum ni, abg ipar beritahu, masa check-up kesihatan mak baru² ni, doktor mengesahkan mak dalam keadaan sihat, jantung, darah, buah pinggang sume dlm keadaan yg bagus, doktor pun cakap lepas ni tak perlu buat check-up tiap² bulan, dtg cuma 5 bulan sekali.. Ternyata Allah lebih menyayangi mak...


Alhamdulillah ramai jemaah yang bersama² solat jenazah untuk mak yang diimamkan oleh abang ipar saye, Abdul Razak Bin Othman  ~terima kasih

Sayu hati ibu bile tengok Orked asik tunjuk je kat nenek, setiap kali nampak jenazah mak...sob sob...

Saat² terakhir jenazah mak di rumahnye.. diusung oleh anak² dan cucu² kesayangan arwah

Redup je suasana ketika mak dikebumikan

Bacaan talqin (pilunye hati time ni)

Orked pun nak tabur bunga di pusara nenek nye
  

Semoga roh mak tenang disana, dan digolongkan bersama² dengan orang² yg beriman. AMIN

MAK pada pandanganku:

  • Walaupun perkenalan kite hanya dua tahun, tapi aza sayang sangat kat mak. For me, she was a good mother, dikurniakan dengan 9 cahaya mata, kesemuanya berjaya dididik menjadi insan yang berguna. Sebelum hayat nye berakhir, alhamdulillah mak sempat melihat kesemua anak nye berkahwin.
  • Mak juge dikurniakan cucu² yang sayang kat dia. Setakat hayat mak, ada 27 orang cucu, termasuk paling latest Orked Amani, hopefully Orked akan dapat cousin baru soon.AMIN
  • Mak seorang yang sayangkan kucing, sangat prihatin dan pemurah bagi makan kucing setiap hari, kucing pun sayangkan mak.
  • Mak seorang yang suka jika anak² balik kampung melawat dia. Happy sgt dia kalau ada anak² datang menjenguk, hari tu sebelum mak meninggal, kiteorg tiga keluarga balik, dia siap cakap, "raso macam rayo..." hurm, sbnrnye dlm hati aza pun terdetik mcm tu gak..sbb kami balik serentak..
  • For me, mak seorang yang cerdik. Klu blaja tinggi² zmn dulu², mesti dah jadi professor. Kata² dan nasihat nye tentang cara hidup, ilmu agama mahupun pertukangan/perkebunan, mak memang handal! Idea dan inovasi nye mmg boleh digunapakai.
  • Mak suka makan sekali bersama² anak-anak dan cucu²nye. Kalau kiteorg balik kampung, setiap pagi slps subuh, mesti dengar kerusi yang menjadi "tongkat" utk bantu mak berjalan terseret-seret ke meja makan, dan mesti dia akan panggil, "wan...wan...aza...aza...makannnn..." semua nama yg ada kat umah tu mak akan panggil... Favourite brekpes dia ialah nasi lemak yang dimasak sendiri. Setiap kali kiteorg balik beramai² mesti mak suruh masak nasi lemak..
Sungguhpun begitu, sudah tertulis ajal maut jodoh pertemuan sume di tangan Allah s.w.t. Pemergian mak memang memberi kesan dihati aza walaupun sekejap je kita bersama. Terima Kasih mak diatas segala memori indah dan nasihat² yg mak beri, InsyaAllah kite bertemu diakhirat nnt..


AL-FATIHAH

Kepada my hubby, tabahkan hatimu, sabar dan kite doa kat mak banyak² ye sayang, anggaplah mama papa aza seperti ur own parents...They luv u very much ~gonna miss u mak